Apakah
itu ISO?
ISO
merujuk kepada INTERNATIONAL ORGANISATION FOR STANDARDISATION. Organisasi
ini adalah sebuah
badan bersekutu yang menggabungkan
organisasi dari seluruh dunia
yang bertanggungjawab mewujudkan standard di negara
masing-masing. Ia ditubuhkan
pada 27 Februari
1947 dan beribu
pejabat di Geneva
Switzerland. ISO 9000 kini
digunakan dilebih 150 buah negara di dunia. Laman web ISO
:http://www.iso.ch/iso/en/ISOOnline.frontpage
Apakah
maksud kualiti?
Kualiti
adalah keseluruhan ciri-ciri dan sifat-sifat sesuatu produk atau perkhidmatan
yang dapat memenuhi kehendak yang dinyatakan atau yang tersirat. Antara contoh
ciri-ciri kualiti bagi produk adalah mudah diperolehi, tahan lama, bersih,
selamat, boleh diuji, boleh dikesan dan mudah diangkut.
Antara
contoh ciri-ciri kualiti bagi perkhidmatan adalah ketepatan, keselesaan,
kesopanan, kecekapan, keberkesanan, keboleh percayaan, jujur, cepat, responsif
dan keselamatan.
Apakah
perbezaan antara Kualiti dan ISO?
Kualiti
ditafsirkan sebagai keseluruhan ciri-ciri dan sifat-sifat sesuatu produk atau
perkhidmatan yang hanya boleh dinilai oleh pelanggan. Kualiti boleh dicapai
melalui kawalan kualiti (Quality Control) atau kepastian kualiti (Quality
Assurance).
Kawalan
kualiti (Quality Control) adalah
teknik-teknik dan aktiviti operasi yang digunakan untuk memenuhi
kehendak-kehendak dan keperluan-keperluan kualiti.
Kepastian
kualiti (Quality Assurance) adalah tindakan-tindakan yang terancang dan
tersusun yang perlu dilaksanakan bagi memberikan keyakinan yang mencukupi
bahawa produk atau perkhidmatan akan memenuhi keperluan kualiti yang
dinyatakan.
ISO
9000:2000 memberikan penekanan kepada perancangan, perlaksanaan dan pemantauan
serta penilaian terhadap proses yang telah dilaksanakan.
Apakah
ciri-ciri MS ISO 9000:2000?
a. Penambahbaikan
berterusan.
b. Penekanan
yang lebih kepada peranan pengurusan atasan.
c. Mengambilkira
keperluan undang-undang dan peraturan.
d. Objektif
yang boleh diukur pada setiap peringkat dan fungsi yang berkaitan.
e. Memastikan
keberkesanan latihan.
f. Analisa
data bagi tujuan pengukuran pencapaian pelaksanaan sistem kualiti.
g. Maklumat
kepuasan/ketidakpuasan pencapaian sebagai pengukuran pencapaian objektif
kualiti.
Kenapa
Pensijilan ISO perlu?
a. Sistem
Pengurusan Kualiti ISO memberi penekanan terhadap pencegahan dan bukan
mengatasi masalah setelah ia berlaku;
b. Kajian
semula yang berterusan ke atas proses-proses yang kritikal dan membuat tindakan
pembetulan;
c. Mewujudkan
cara bekerja yang konsisten dan menepati prinsip betul pertama kali dan setiap
kali;
d. Perlaksaan
tugas berdasarkan kepada prosedur yang didokumenkan; dan
e. Mementingkan
penyimpanan rekod kualiti untuk membuktikan tindakan yang telah dilaksanakan.
Apakah
faedah Pensijilan ISO perlu?
a. Mengurangkan
tindakan pembetulan yang diambil selepas berlakunya sesuatu masalah kerana
kakitangan dibekalkan dengan prosedur-prosedur dan arahan kerja yang lengkap;
b. Membolehkan
organisasi mengenal pasti tugas-tugas yang patut dijalankan serta memperincikan
langkah-langkah yang perlu di ambil;
c. Memberi
kaedah bagi mendokumenkan secara tersusun amalan pengurusan dan cara bekerja;
d. Membolehkan
kakitangan menjalankan tugas mereka dengan betul pada kali pertama dan
seterusnya;
e. Membolehkan
pihak pengurusan membuat keputusan dengan lebih baik melalui maklumat penting
hasil daripada audit dalaman, semakan pengurusan dan kawalan dokumen.
Apakah
pekeliling yang berkaitan dengan pelaksanaan MS ISO 9000?
a. Pekeliling
Kemajuan Perkhidmatan Awam Bilangan 2Tahun 1996 iaitu Garis Panduan bagi
Melaksanakan MSISO 9000 dalam Perkhidmatan Awam;
b. Surat
Pekeliling Kemajuan Pentadbiran Awam Bilangan 1Tahun 1997 iaitu Panduan
Tambahan mengenaiPelaksanaan MS ISO 9000 dan Skim Pensijilan Sistem Kualitioleh
Agensi Kerajaan; dan
c. Pekeliling
Kemajuan Perkhidmatan Awam Bilangan 2Tahun 2002 iaitu Garis Panduan bagi
Melaksanakan MSISO 9000:2000 dalam Perkhidmatan Awam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan